Kolostor a bércek közt

Nemrég egy zömében székelyhídi turistacsoporttal alkalmunk volt felkeresni Spanyolországban a katalóniai Montserrat-hegyen található bencés kolostort. Az ember életében ritkán adatik meg, hogy ilyen csodálatos helyre eljusson, s ott az alkotó erő és a kétkezi munka ennyire lenyűgöző eredményét lássa.

jordancheap4sale jordancheap4sale.com
growsunlight growsunlight.com

A katalán fővárostól, Barcelonától mintegy 50 kilométerre fekvő úti célunkig vezető kalandozás során alkalmam volt olyan helyeken megfordulni, amelyekről az ember sokszor csak álmodik: Milánóban megtekinthettem a Scalát és a dómot, Figueresben a Salvador Dalí Múzeumot, Barcelonában a Sagrada Familia templomot, de megfordultam Monte-Carlóban is. Számomra mégis a Montserrat-hegyen álló kolostor szépsége, nagysága, no meg az elhelyezkedése maradt a feledhetetlen élmény. Elgondolkoztató, hogyan tudtak megépíteni a XVI. században egy ilyen hatalmas épületegyüttest a tengerszint fölött 960 méterrel, fellegekbe nyúló sziklacsúcsok között.
A Santa Maria de Montserrat kolostort olyan szerpentinen lehet megközelíteni, melyhez hasonlót soha nem láttam, egyszerűen félelmetes volt az autóbuszból kitekinteni. Mintegy félórás „hegymászás” után érkeztünk meg a rendház körül kialakított térre, ahol százával álltak autók, buszok, turisták sokasága töltötte be a teret, s később a bazilika előtt hasonlóan nagy tömeggel találkoztunk. A bencés kolostor egyúttal kegyhely is, hiszen a bazilikában található a montserrati „Fekete Szűz” a Gyermekkel. A szobrot La Morenetaként (A kis fekete) emlegetik. A zarándokok legkevesebb egy órát állnak sorban a bazilika mellékfolyosóin, míg eljutnak a csodatevőnek tartott szoborhoz, és megérinthetik.

A XI. században
A Szűz Máriát és a fején koronát viselő gyermek Jézust ábrázoló szobrocskát a legenda szerint Lukács apostol faragta, és maga Szent Péter hozta a sziklák közé Krisztus születése után 50 évvel. A La Moreneta feltételezések szerint 718 körül került Montserratba, de később eltűnt – a szaracénok támadásai elől menekítették. Megtalálása, 890 körül, rejtélyes esemény volt. A legenda szerint egy nyájat legeltető pásztor fényt látott és énekszót hallott a hegy belsejéből, s nagyon megijedt. Később elmesélte másoknak, mit tapasztalt, s ennek híre eljutott a barcelonai római katolikus püspökhöz is. Később a rejtély nyomába eredtek, és egy barlangban megtalálták a szobrot. A csodás jelenség tiszteletére egy barcelonai főúr kis templomot építtetett a hegyen, oda került a szobor. Maga a kolostor a XI. században létesült, a hatalmas és csodálatosan szép bazilikát 1559 és 1592 között emelték. A rendházat a napóleoni háborúk idején lerombolták, s a XIX. század végére teljesen felújították.
Meglepetés volt számomra, milyen sokan szánják rá magukat, hogy a kegyhelyet felkeressék, számos zarándok, de sok turista is. Miután ismerkedtünk a hellyel – hiszen a kolostorhoz tartozó épületegyüttesben szálloda, szerzeteseket oktató iskola, üzletek egész sora is található –, a bazilika felé vettük utunkat. Az erőt sugárzó híres szoborhoz vezető zarándokúton mi is végigmentünk, s szerencsénkre az éppen akkor zajló egyházi szertartás után meghallgathattuk Európa egyik legrégebbi fiúkórusának, az Escolaniának a szolgálatát. Két egyházi kórusmű hangzott el a nagyváradi székesegyházéhoz hasonló méretű, zsúfolásig megtelt bazilikában.

Panoráma
A szentmise után az elénk táruló hihetetlenül szép panorámában gyönyörködtünk, a magasba tornyosuló, emberi alakokat idéző kőhegyek látványa több mint lenyűgöző. Egyébként a Montserrat-kolostor a katalánok egyik nemzeti büszkesége – jogosan. Évente közel egymillió turista keresi fel a kegyhelyet. Mi innen még tovább mentünk, egy fogaskerekűvel még ötszáz métert emelkedtünk. Csodálatos táj kísérte utunkat; föntről beláthattuk az egész épületegyüttest, és gyönyörködhettünk a távoli tájban.
Amikor visszaindultunk, elgondolkoztam azon, hogy emberi kéz évszázadokkal ezelőtt miként tudott felépíteni egy ilyen épületet, kik voltak, akik eltervezték, és akik a terveket kivitelezték. Miként tudtak oly nagy mennyiségű építőanyagot a helyszínre szállítani? Tudom a választ is: akkor is éltek olyan mesterek, akik erre képesek voltak.